петък, 15 юли 2016 г.

Дискриминация на лице с увреждане в образованието

Дискриминация в образованието може да възникне, когато образователните институции: • откажат да запишат ученик с увреждане поради неговото увреждане; • третират ученик с увреждане по-неблагоприятно във всеки един аспект от образователния процес, включително пътувания, екскурзии и извънкласни занимания. Няма дискриминация, ако образователна институция може да оправдае по-неблагоприятното си отношение към лице с увреждане с основателни и обективни доводи. Например училище приема ученици въз основа на академичните им способности и дете с увреждане не издържи приемния изпит. Законът за народната просвета от 1991 г. (отм. с § 6, т. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за предучилищното и училищното образование - ДВ, бр. 79 от 13 октомври 2015 г., в сила от 01.08.2016 г) и Правилника за приложението му гарантират интегрираното обучение на деца с увреждания. Повече информация относно проблеми по дела свързани с твърдения за дискриминация на деца със специални образователни потребности може да намерите в приложения файл „Дете със специални образователни потребности”. Новият Закон за предучилищното и училищното образование също предвижда мерки за защита на правата на деца с увреждания, целящи интегрираното им обучение. Неизпълнението на задължението за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците (гл. 9, раздел II от Закона) от страна на Институциите в системата на предучилищното и училищното образование би представлявало дискриминация.